گزارش برنامه پیمایش شبانه جنگل سنگر و آموزش آسمان شب توسط دکتر محمود محمدی زاده عزیز - ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹

همنوردان حاضر:

دکتر محمود محمدی زاده(مربی, عکاس, پزشکیار ورزشی)

شاهپور امرالهی(سرپرست, گزارشگر)

مجید حصاری(جانشین سرپرست)

ایمان کریمی(مسئول فنی, گروه دار)

فرزانه زارع(سرپرست بانوان)

مهدی اسماعیلی(محیط زیست)

حسین برهانیان(همیار مسئول فنی)

سارا اسماعیلی(همیار مسئول فنی بانوان)

زهرا محمدی زاده(مسئول فنی بانوان)

علی گودرزی(عکاس)

امید اسماعیلی   

ابراهیم زارعی   

الهه فهندژ  

رویا موسوی   

پریسا چاهوشی

هاجر سعید

لاله زارع درنیانی

سها علیزاده

فاطمه خلقی

 

تعداد همنوردان: ۱۹ تن

تعداد بانوان: ۱۰ تن

تعداد آقایان: ۹ تن

مسافت پیموده شده: ۱۳ کیلومتر

تعداد گام ها: ۲۱۵۰۰

کالری مصرفی: ۱۱۰۰

هوا: صاف

میانگین دما: ۷ درجه

دسترسی موبایل و اینترنت: تقریبا در تمامی طول مسیر عالی

گونه های جانوری:

تنوع اقلیمی در این منطقه باعث شده تا شاهد گونه های متفاوتی از جانوران وحشی در این  گستره باشیم. اما متاسفانه تغییرات اب و هوایی و عوامل انسانی باعث شده  تا نسل گونه هایی از این جانوران رو به انقراض بروند. فرهنگ حا کم و تشویق به شکار نیز به تهدید حیات برخی از گونه های جانوری دامن زده است در زیر  به برخی از این حیوانات اشاره می کنیم:

قوچ و بز وحشی، پلنگ، خرس، دال، شاهین، کبک، حواصیل، هدد، تیهو، بلدرچین، دارکوب، سیاه بله، قبا سبز، روباه، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، گراز،انواع مارهای سمی و غیر سمی ، هفت رنگ، گاچی و...

 

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط . بن وحشی . کیکم . کلخنگ . کیالک . ارژن . تگ . تاگ . تنگس . بادام وحشی . انجوک ( گلابی کوهی ) . انجیر کوهی ( کره تر ) . شاخ بزی . و ... و گیاهان آویشن گرو  . آویشن موری . آویشن پیدنو . درمه . گینه زردک . گینه چراغ . جاشیر . چویل . برنجاس . آب اندول . کارده . موسیر . ناشک . لیزک . شیرین بیان . قارچ . بیلهر . کاسنی . ریواس

 

گزارش برنامه

پنجشنبه شب ۱۷ مهرماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰ باتفاق ۱۸ تن از دوستان از شیراز بسمت روستای سنگر و ابتدای جاده نورآباد(تنگ بوان) راه افتادیم. پس از سوار کردن باقی دوستان حدود ساعت ۲۲ به ابتدای مسیر رسیده و پیاده شدیم. ابتدای مسیر روبه روی مرکز پرورش ماهی بود که به سبب نور این مرکز، منطقه روشن تر از مناطق اطراف میبود.

پس آماده شده دوستان و اعلام سمت مسئولین و یادآوری نکاتی که از الزامات پیمایش شبانه است با استفاده از جاده های خاکی که جهت دستیابی کشاورزان منطقه به زمین های انگور بوده و از میان جنگل های بلوط منطقه میگذرد به سمت مقصد پیشبینی شده یعنی روستای شول حرکت کردیم.

از جمله نکات یادآوری شده به دوستان جهت پیمایش شبانه میتوان به رعایت فاصله حداکثر به میزان ۲ متر، پوشیدن لباس های روشن، همراه داشتن باتون، ترک محل فقط با اجازه مسئولین، روشن بودن هدلایت ها در طول تمامی مسیر، بررسی محل توقف جهت نبود هرگونه حشره و مار و... اشاره نمود. همچنین بعلت شرایط خاص منطقه، تاریکی و پوشش جنگلی، پس از قرارگیری دوستان در صف منظم به هر کدام از دوستان شماره ایی تعلق گرفت و از این عزیزان درخواست شد که تا پایان برنامه در هنگام حرکت در محل شماره خود قرار گیرند. 

  

البته همین جا باید اشاره کنم که پیمایش این مسیر برای اولین بار اجرا میشد که تماما با استفاده از مسیر طراحی شده بر روی نرم افزار گوگل ارث بود که طولی حدود ۱۷.۵ کیلومتر داشت و با شیبی حداکثر ۱۲.۵ درصدی و با گذر از خط الراس کوه سنگر ما را به روستای شول میرساند.

 از همان ابتدا تاریکی شب، آسمان زیبا و تراکم جنگل بلوط منطقه حسی زیبا و هیجان انگیز به همنوردان القا مینمود‌. از آنجایی که یکی از اهداف برنامه آموزش و تماشای آسمان شب بود، با هماهنگی همنورد محترم سرکار خانم محمدی زاده، مسئول فنی بانوان برنامه، از حضور برادر گرامی ایشان دکتر محمدی زاده که از پژوهشگران آسمان و کیهان نیز می باشند در برنامه بهره میبردیم.

 

از این رو پس از یک ساعت پیمایش در منطقه ایی مسطح یک ساعت استراحت جهت صرف شام و آموزش صور فلکی و اجرام آسمانی در نظر گرفته شد.

پس از ۳۰ دقیقه صرف شام و تماشای طلوع زیبای ماه دوستان با خاموش کردن هدلایت های خود به استقبال آموزش های کاربردی دکتر محمدی زاده رفتند که از جمله مباحث مطرح شده میتوان به فازها و حالات ماه، ستاره قطبی، پیدا کردن موقعیت سیاره مریخ و زحل، صورفلکی ذات الکرسی، خوشه پروین، جبار، مدار زمین، مدار حرکت سیارات بدور خورشید، عرض جغرافیای و مطالبی دیگر اشاره نمود.

 

همچنین طبق اعلام قبلی دوستان با نصب اپلیکیشن Star walk 2 از موقعیت اجرام آسمانی آگاه میشدند. پس از تکمیل آموزش ها و گرفتن عکسی دستجمعی تصمیم به پیمایش و اجرای مابقی مباحث آموزشی در مسیر گرفته شد‌.

از طریق مسیر پیشبینی شده که دائما به سمت شمال شرق، شرق و جنوب شرقی امتداد و تغییر جهت میداد به پیمایش خود ادامه داده و پس از یک ساعت پیمایش در سطحی بدون شیب و با سرعت میانگین ۴ کیلومتر به منطقه ای جهت استراحت چند دقیقه ایی رسیدیم. حدود ساعت ۱۲ بود که توقف کردیم و دکتر از فرصت بدست آمده استفاده کرده و صور فلکی پگاسوس، سگ بزرگ، خرگوش، قو، نهنگ و کهکشان آندرومدا و ستاره های انیف، ریگل، سیریوس یا شباهنگ و... را آموزش دادند. همچنین ایشان به دلیل تفاوت رنگ و میزان مسافت هر یک از اجرام آسمانی معرفی شده پرداخته و اطلاعات مفیدی ارائه نمودند.

 

پس از لختی استراحت دوباره مسیر را ادامه داده و از این منطقه به بعد به شیب و اصطلاحا بده و بستان های مسیر اضافه گردید. با سرعت کمتر اما پیوسته و استراحت های ۵ دقیقه ایی ادامه دادیم تا حدود ساعت ۳ به خط الراس سنگر رسیدیم. تا اینجا حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر طی شده بود و هنوز ۷.۵ کیلومتر باقی مانده بود. با توجه به برنامه ریزی انجام شده و قرار قبلی با راننده خودرو جناب جمشیدی عزیز می بایست نهایتا ساعت ۵ به ایشان ملحق میشدیم و با سرعت و خستگی برخی دوستان عملا رسیدن به شول حدود ۳ ساعت دیگر نیاز داشت. پس با مشورت اساتید محترم ایمان کریمی(مسئول فنی)، استاد حصاری(جانشین سرپرست)، سرکار خانم زارع(سرپرست بانوان) و سرکار خانم محمدی زاده(مسئول فنی بانوان) تصمیم به تغییر و ادامه مسیر از روستای سنگر گرفتیم. در همین بین دکتر محمدی زاده ستاره سهیل و  سیاره ناهید را به دوستان نشان داده و صورت فلکی دب اکبر نیز معرفی گردید.

 

پس از استراحتی کوتاه با تغییر مسیر از شرق به شمال شرق و عبور محتاطانه از دره مشرف به روستای سنگر که مسیری پرشیب بود حدود ساعت ۴:۵۰ دقیقه به جناب جمشیدی پیوستیم و با کوله باری از ستاره و لذت دو چندان از خنکای شب و پیمایش آسمان هزار رنگ و دستانی پر ز نور ماه راهی شیراز شدیم.

  

در پایان لازم میدانم که از نظم بسیار عالی تمامی همنوردان قدردانی کنم و همچنین از زحمات عزیزان سرپرست سپاسگزاری ویژه داشته باشم. همچنین از طرف تمامی همنوردان حاضر در برنامه از دکتر محمدی زاده تشکر و قدردانی صمیمانه ایی دارم و برای ایشان آرزوی تندرستی و موفقیت در تمامی امور را دارم. امیدواریم در برنامه های آتی نیز شاهد حضور پربار ایشان باشیم.

 

کارگروه کوهنوردی باشگاه فرهنگی ورزشی شیرازجوان