به نام آفریدگار کوه ها

مدت پیمایش : ۸ ساعت

با احتساب استراحت : ۹ ساعت

معرفی منطقه کوهمره

منطقه کوهمره به سه ناحیه تقسیم می‌‌شودکوهمره نودان ، کوهمره جروق و کوهمره سرخی.

منطقه کوهمره سرخی از شمال به شهر شیراز متصل میشود. کوهمره سرخی، که امروزه جزو شهرستان شیراز است، سرزمینی است کوهستانی و جنگلی به وسعت حدود سه هزار کیلومتر مربع که آخرین شاخه جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به شمار می‌‌رود. بلندترین قله کوهستان کوهمره سرخی کوه دلو است که حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

توضیحات

۱۱ نفر از کوهنوردان شیراز جوان بمقصد پیمایش کوه دیوار آهنی ساعت ۵:۴۵ بامداد آدینه ۱۱/۱۱/۹۸ پارک خلدبرین را ترک نموده.اینبار تصمیم بر آن شد که بهمراه ۲ دستگاه خودرو شخصی بسمت مقصد حرکت کنیم.از سمت جاده بوشهر از شیراز خارج شدیم و به سمت منطقه کوهمره تغییر مسیر دادیم.

پس از طی طریق یکساعت وارد منطقه کوهمره شدیم.درمیان مسیر جهت بازدید از یکی دیگر از مسیرهای پیمایش درکنار دوراهی روستای ده سرو اندکی توقف داشتیم ، سپس با نظر سرپرست محترم برنامه سرکار خانم محمدی زاده و مسول فنی گرامی استاد زره پوش راس ساعت ۷:۱۰ حرکت خود را از روستای ریچی آغاز کردیم.

در همان ابتدای پیمایش میان جنگل های بلوط به نرمش صبحگاهی پرداختیم.طبیعت بکر و زیبای این منطقه و درختان در خواب زمستانی فرو رفته بلوط ، پیمایش زیبایی را برایمان رقم میزد.درهمین میان از کنار درختی کهنسال که به اعتقاد مردم روستا به آن پارچه های سبزرنگ گره زده شده بود ، رد شدیم و منطقه حفاظت شده ای محصور شده با سیم خاردار توسط محیط زیست در سمت راستمان قرار داشت.پس از اندکی پیمایش خرابه هایی از خانه های قدیمی از روستایی قدیمی را مشاهده کردیم که زلزله باعث آن بود.

در میان راه از قبرستانی قدیمی که تنها چند تکه سنگ قبر از آن باقی مانده بود نیز رد شدیم.پس از تقریبا 2 ساعت پیمایش تا ابتدای کوهپایه و آغاز خط الراس جنوبی ادامه دادیم.در همین ابتدا از رودخانه ای که توسط چشمه ها و آب شدن برف تشکیل شده بود در سمت چپمان قرار داشت و تقریبا با رسیدن به اولین چشمه پوشش برفی به چشم میخورد.

طبق پیشبینی های سرپرست برنامه و مسیول فنی ، همنوردان تجهیزات زمستانه بهمراه داشتن که صعود را برایمان راحت تر میکرد.

سرانجام با شیبی مناسب حرکت روی خط الراس را بسمت شمال ادامه دادیم که تقریبا تنگه دم اسب نیز در سمت چپمان دیده می شد.

به چشمه ای در سمت یال غربی رسیدیم و اندکی به استراحت پرداختیم که منظره ای زیبا از کوه دلو را برایمان نمایان میکرد.

سپس مسیر خط الراس جنوبی را به سمت شمال ادامه دادیم تا به محیطی مناسب جهت صرف ناهار رسیدیم و همانجا اطراق کردیم.از آنجا تقریبا چشم انداری وسیع به کوه های دراک ، کوهسرخ ، سبزه پوشان ، دلو داشتیم.

بعد از کمی استراحت ساعت 13:25 حرکت خود را بسمت پایین آغاز کردیم اینبار بدستور استاد زره پوش اندکی تغییر مسیر دادیم و ار مسیر میانبر مجددا به پاکوب صعود خود رسیدیم و بالاخره از همان پاکوب صعود بسمت پایین حرکت کردیم و خوشبختانه بدون هیچ مشکلی راس ساعت 16:40 در کنار ماشین های خود بودیم.

پس از نرمش جهت سرد کردن بدن خود سوار بر ماشین ها شدیم و بسمت شیراز راه افتادیم.