تاریخ : دوازدهم آذر 1400

مسئول فنی : استاد زره پوش

نزدیک ترین روستا : روستای امیرآباد و پسکوهک

آنتن دهی موبایل : مناسب

پوشش گیاهی: درختان بنه، آنچیچک، کهکم، ارژن، بادام کوهی، گیلاس وحشی و سرو کوهی. درختچه های ، موردال آغاجی، چالی یا تنگس

انواع گون، درمنه، جاشیر ، چویل.

پوشش جانوری : روباه ، شاهین ، کبک

روستای پس کوهک از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز و در دهستان قره چمن قرار دارد .

این برنامه بصورت پژوهشی به سرپرستی جناب آقای غرقی اجرا گردید . در ساعت 6:15 پس از حضور اعضا شرکت کننده با ماشین شخصی از  جاده شیراز بوشهر به جاده ده شیخ وارد شده و پس از حدود نیم ساعت به روستای پسکوهک رسیده جاده را ادامه داده و از دوراهی دره مارون به روستای امیرآباد یا جوزار رسیدیم . کوه پس کوهک یا خنی بال در جنوب غربی روستا قرار دارد. مسیرهای مختلفی برای صعود قله وجود دارد ، مسیر شمالی از روستای جراب پس از چرامکان و دهنو قلندری و دو مسیر از امیرآباد می باشد . در ساعت 7:20 پیمایش شروع گردید و پس از مشخص شدن پاکوب از مسیر آبشار حرکت را ادامه دادیم و پس از نمایان شدن آبشار که متاسفانه فاقد آب بود تصمیم گرفته شد که از مسیر پایین آبشار نرویم ، به همین دلیل تغییر مسیر داده و به سمت چشمه بالای آبشار حرکت ادامه پیدا کرد.

در کنار چشمه که آب کمی داشت دقایقی استراحت نمودیم و پس از صرف نوشیدنی و تنقلات به سمت خط الراس حرکت کردیم و پس از رسیدن به دامنه مسطح زیر خط الراس دو قله بر روی خط الراس نمایان گردید ، مسیر را به سمت جنوب شرقی ادامه داده و از یال منتهی به زیر قله ، مسیر را طی نمودیم و در ساعت 9:40 به قله جنوب شرقی رسیدیم . باد شدیدی در حال وزیدن بود پس از ثبت عکس یادگاری و ارتفاع قله به بلندای 2968 متر قله را ترک کرده و خط الراس را به سمت قله غربی پیمایش نمودیم. البته شایان ذکر می باشد قله فرعی دیگری هم روی خط الراس وجود دارد که از مسیر آبشار هم می توان به آن دسترسی پیدا کرد اما مسیر دشوارتری از مسیر نرمال می باشد و بر اساس بررسی های قبلی این قله کوتاهتر می باشد لذا از صعود به آن صرف نظر کردیم.

پس از رسیدن به پایین قله دوم با احتیاط و دست به سنگ در ساعت 10:20 به قله رسیدیم. ارتفاع قله 2972 متر ثبت شد. پس از توقفی کوتاه مسیر خط الراس را برگشته و بصورت میانبر از یکی از دره های مجاور که شیب زیادی داشت بازگشتیم. در ساعت 12:20 به چشمه بازگشتیم و پس از صرف نیمروی مخصوص ، فرود را ادامه داده و در نهایت ساعت 14:15 به روستا رسیدیم و این برنامه جذاب و به یادماندنی به پایان رسید. ساختار کوه مشابه کوه سرخ و قلات از نوع سنگ جوش ( Conglomerate ) می باشد و از قطعات گرد و دانه درشت بصورت رسوبی  تشکیل شده است .

همنوردان شرکت کننده در این برنامه پژوهشی : آقایان غرقی ، استاد زره پوش ،شاهپور امرالهی ، آتش ، صادقی .

با تشکر ویژه از آقای کوروش آتش که با وسیله نقیله شخصی همراه گروه بودند.