همنوردان حاضر:

آقایان

عزیزاله زره پوش (مسئول فنی)

نیما شعبانی (سرپرست)

یوسف توکلی

عباس قائدی (جانشین سرپرست)

میثم شکوهی (عکاس)

ابراهیم زارعی

حسین دهقان

علی گودرزی

نبی اله فهندژ (گروهدار)

حمیدبهرامی

خشایار قبادی (همیار مسئول فنی)

آرش زارع

بانوان

نداتکش (سرپرست بانوان)

شیواکشاورز (پزشکیار و مسئول حفاظت محیط زیست)

الهه فهندژ

زهرا افشار (مسئول فنی بانوان)

تعداد همنوردان: 16 تن

هوا: صاف

میانگین دما: 6 درجه

مدت زمان پیمایش با احتساب یک ساعت و نیم استراحت : 12 ساعت

دسترسی موبایل و اینترنت: تقریبا در تمامی طول مسیر عالی تنها در دره ای که به قضر قباد منتهی میشد گاهی اوقات ضعیف بود

گونه های جانوری:

از نظر جانوری شامل پرندگان مختلف از جمله کبک،بلبل،هدهد،گنجشک و دیگر جانوران و حشرات  شامل عقرب ،بزمچه (در زبان محلی به آن بزموک هم گفته می شود) ، مارمولک و انواع پروانه های مختلف و ... است.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه شامل انواع  علف ها و گیاهان دارویی وخوراکی وگل های مناطق کوهستانی نظیر چای کوهی، آویشن،کنگر،درخت بادام ،انجیر،کیالک ،گل شقایق ،نرگس کوهی و..... می باشد.

منطقه مهارلو

کوه مهارلو، روبروی دریاچه مهارلو ودر سمت راست جاده شیراز - سروستان قرار دارد.روستای مهارلو نیز در کنار این کوه قرار دارد واین روستا از توابع بخش مرکزی سروستان می باشد.

از جاذبه های گردشگری این روستا ، سرو4000ساله واقع در بهشت زهرا، امامزاده خدیجه بانو، کاروانسرای شاه عباسی, تل شرقی , قلعه شاهرخ پسر تیمور لنگ , بقعه بی بی شریفه خاتون از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

از دیگر جاذبه های گردشگری دهستان مهارلو می توان به چشمه آب معدنی مهارلو اشاره کرد که دربخش جنوبی روستا واقع شده و آب این چشمه برای بیشتر بیماریهای پوستی شفابخش می باشد.صعود به كوه چنار مهارلو در تابستان بسیار گرم و غیر قابل تحمل ولی در اوایل بهار و در پاییز هوا معتدل است. چندین مسیر صعود برای آن وجود دارد که مسیر های غربی همه فنی و همراه با کار بر روي دیواره و صخره اند (دیواره حدودا ۳۰۰ متری و ریزشی).البته یک مسیرجهت رسیدن به بالای دیواره ها وجود دارد که در بعضی نقاط نیاز به عبور از مسیر های دست به سنگ ساده ای دارد و ما در این برنامه از آن مسیر جهت رسیدن به بالای دیواره ها استفاده نمودیم.

مسیر های غربی امتداد کوه قصر قباد است و با رفتن به چشمه چنار و بعد از آن رسیدن به روی خط الراس مهارلو و سپس حرکت بر روی آن و عبور از بالای چند دره در نهایت به قصر قباد میرسیم.

مشخصات زمانی و جغرافیایی برنامه

مسیر

مسافت(km)

فلکه گل سرخ تا ورودی به سمت مهارلو

ابتدای جاده ورودی به مهارلو تا شروع کوهپیمایی

1.7

شروع کوهپیمایی تا چشمه اول(مسیر1)

3.95

چشمه اول تا دوم

1.3

چشمه دوم تا غار

غار تا خط الراس

0.83

شروع کوهپیمایی تا چشمه اول(مسیر2)

3.6

N″36.3ꞌ1829 E″55.5ꞌ4752

2677

گزارش

برنامه پیمایش چشمه چنار مهارلو به سمت قصر قباد در اولین جمعه بعد از 28 مهر ماه که روز کوهنورد نامگذاری شده را به یاری حق برنامه ریزی کردیم.برنامه در روز جمعه مورخه 2 آبان ماه سال 1399 قرار به برگزاری بود.طبق هماهنگی قبلی راس ساعت 5 صبح حرکت از پارک خلدبرین بود که عده ای از دوستان در مسیر بلوار مدرس سوار مینی بوس میشدند.

بسمت مهارلو راه افتادیم و تقریبا بعد از آماده شدن و اندکی نرمش ساعت 6:15 پیمایش خود را آغاز کردیم.

هوا نسبتا سرد بود و کاملا صاف بدون لکه ای ابر و مسلما دلنشین از میان باغهای انار گذشتیم تا به دیواره های باغ رسیدیم و چشمه اول را اندکی استراحت کردیم و سپس چشمه دوم که عده ای صبحانه لقمه ای خود را آنجا میل کردند و عده ای در مینی بوس و مابقی نیز بصورت ریزه خواری مسیر را ادامه دادند.

بعد از پر کردن بطری هایمان از آب چشمه در صفی منظم به سمت دیواره های بلند کوه مهارلو حرکت کردیم.شیب مسیر ملایم بود که رفته رفته با نزدیک شدن به دیواره بیشتر میشد.با اولین دست به سنگ روبرو شدیم که با بلوکه گرفتن و حمایت از بالا دوستان یکی یکی مسیر را صعود کردند .

بعد از گذشتن از 2 دست به سنگ آسانتر مسیر تراورس را در دل دیواره بسمت شرق آغاز کردیم تا به محلی رسیدیم که میبایست شیب تندی را بسمت بالا پیمایش میکردیم تا به صعود دست به سنگ آخر میرسیدیم.مسیر تقریبا ریزالی بود و سنگ چین های در طول مسیر نشان از صحیح بودن پیمایش را میداد.

در طول پیمایش بصورت تراورس مسیر گاهی اوقات باریک میشد که در سمت راستمان پستی هایی با ارتفاع زیاد وجود داشت که خطر پیمایش را زیاد میکرد.که با تدبیر سرپرست و مسئول فنی صحیح و سلامت مسیر را گذراندیم.

دست بسنگ آخر طوری قرار گرفته بود که میبایست در ابتدا فرود رو به سنگ تقریبا 3 متری را میگذراندیم که در شکاف کوچکی قرار میگرفتیم و بعد از آن صعود 4 متری در پیش رو داشتیم که نحوه صعود آن بصورت تنوره ای بود.خدا رو شکر تمامی همنوردان صحیح و سالم به خط الراس رسیدیم پس از استراحتی کوتاه پیمایش خط الراس را آغاز کردیم.در سمت راست صخره های بلند و منظره ای زیبا اما ناراحت کننده از دریاچه خشک مهارلو داشتیم و در سمت چپ دره هایی داشتیم که در پایان به روستای اکبرآباد و مسیر جاده ی خفر و جهرم منتهی میشد.

تقریبا یک ساعت و نیم خط الراس رو پیمایش کردیم تا به ابتدای دره ی منتهی به قصر قباد رسیدیم.همان مکان را برای خوردن ناهار انتخاب کردیم ، عده ای در سایه ای در دل دیواره که توسط کوهنوردان مکانی تعبیه شده بود نشستند و عده ای دیگر در سایه های درختان بزرگتر.ساعت یک و نیم بعد از ظهر بود که تقریبا یکساعت را به استراحت و خوردن ناهار اختصاص دادیم.سپس راس ساعت 14:00 پر انرژی و در صفی منظم جرکت حود را بسمت قصرقباد آغار کردیم.دره بسیار صخره های بلند و زیبا داشت که گاهی پپاکوب مسیر ما را بسمت چپ دره و گاهی بسمت راست دره میبرد.از میان پوشش های گیاهی زیبای دره گذشتیم تا اینکه قصر قباد روبرویمان نمایان شد.

2 ساعت از خط الراس گذشته بود که قصر قباد تاریخی رسیدیم و اندکی استراحت کردیم و میوه خوردیم و از صدای زیبای پرندگان و منظره ی زیبا لذت بردیم.خدا رو شکر تمامی همنوردان پرانرژی و خوشحال بودند ، گویی که توانایی بازشگت همین مسیر را کجددا داشتند.سپس حرکت خود را ادامه دادیم تا از راست به وسط دره آمدیم که محلی ها در دل کوه جانپناهی با سنگ چین کردن درست کرده بودند که مشخص بود جهت شب مانی تعبیه شده بود.سپس پاکوب بسمت چپ ما را کشاند تا اینکه به چشمه ای رسیدیم که محلی ها زحمت کشیده و آنرا بصورت لوله کشی درست کردند.همانجا اندکی استراحت کردیم و از آب جشمه خود را سیراب کردیم.سرپرست با راننده مینی بوس تماس گرفت که طبق هماهنگی قبلی ایشان در محل مورد نظر منتظر ما بودند.

کل فرود در این دره تقریبا 3 ساعت به طول انجامید که در انتهای مسیر رفته رفته خورشید غروب کرد و هدلایت های ما روشن شدند تا پیمایش ما را آسانتر کنند.در آخر مسیر جاده ی خاکی بود که سواری های افراد محلی تا آنجا جهت تفریح آمده بودند.تقریبا حوالی ساعت 18:00 بود که به پای مینی بوس رسیدیم و برنامه به پایان رسید.