به نام خداوند جان و خرد

 

گزارش برگزاری کلاس بازاموزی فصل پاییز ۹۸

اعضا باشگاه شیراز جوان، جمعه ۹۸/۷/۲۶ 

 

محل برگزاری کلاس: ابتدای تنگ زندان واقع در دامنه کوه سرخ شهرک گلستان

تعداد اعضا شرکت کننده با همراهی اساتید گرامی : ۵۲ نفر

مدرسین محترم : جناب اقایان نادر کرمی، مرتضی فتحی، حسین شریفی و باحضور سایر شرکت کنندگان پیشکسوت در جلسه

گزارشگر : محمدحسین غرقی

تایپیست: شیوا کشاورز 

 

زمان و چگونگی اجرای برنامه:

براساس هماهنگی های به عمل امده قبلی زمان حضور اعضا باشگاه در ابتدای بوستان ابشار گلستان ۶ صبح مقرر، که ساعت ۶:۲۰ پس از حضور کلیه نفرات با طی نمودن مسافتی در جاده خاکی ساعت ۷:۱۰  به قرارگاه تاسیسات شن و ماسه رسیدیم که پس از صرف صبحانه فاصله کوتاه تا ابتدای تنگ زندان را به مدت ۱۵ دقیقه پیمودیم و از ساعت ۸ با مقدمه بیانات اقای کرمی سرپرست محترم باشگاه در خصوص اهمیت برگزاری دوره های بازاموزی کلاس اغاز گردید و متعاقبا توسط اقای مرتضی فتحی مطالب و مباحث قابل ارائه در کلاس به شرح ذیل زمان بندی و فصل بندی گردید :

 

تایم اول: ساعت ۸ الی ۹:۳۰ توسط استاد مرتضی فتحی شامل دو مبحث:

۱ - تعاریف و اصطلاحات پایه ای کوهستان شامل یال ، گرده ، گردنه ، ویژگیهای استفاده از مسیرهای نرمال پاکوب ، تکنیکهای فرود، تراورس، زیگزاگ و جان پناه، پناهگاه و قرارگاه.

۲ - ویژگی های تجهیزات مورد استفاده در کوهستان شامل کفش و کوله پشتی و روش صحیح چیدمان وسایل و تجهیزات مورد استفاده در کوله پشتی.

تایم دوم : پس از نیم ساعت استراحت از ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ با ارائه مطالب ذیل الذکر :

۱- توسط استاد حسین شریفی از ساعت ۱۰ الی ۱۱ در بیان جهت یابی بدون ابزار با استفاده از سایه شاخص عمود بر زمین  و جهت یابی در شب با استفاده از صور فلکی.

 

۲- از ساعت ۱۱ الی ۱۱:۴۵ توسط استاد مرتضی فتحی با موضوع درس جهت یابی با کاربرد ابزارهای قطب نما و g.p.s  و تشریح نحوه گراگیری با قطب نما ، روشهای تنظیم و تست قطب نما و چگونگی استفاده و اشنایی با g.p.s ومقایسه نرم افزارهای ردیابی با قابلیت نصب روی دستگاه تلفن همراه و مزایای برخورداری g.p.s .

۳- پس از ۱۵ دقیقه استراحت مجددا از ساعت ۱۲ الی ۱۲:۴۰ موضوع چارت تشکیلات باشگاه توسط استاد نادر کرمی در سمتی تشریح گردید، که ایشان بیان داشتند؛ تشکیلات باشگاه شامل هیئت کارگروه با همکاری کمیته های زیر مجموعه زیربط میباشد، بنابراین تاکید بر اهمیت بکار گیری حداکثری از تواناییهای شخصی و مهارتی افراد کارگروهها و کمیته های مربوطه را در راستای ارتقای سطح دانش فعالیت کوهنوردی و سطح کیفی برنامه های متنوع باشگاه خواستار شدند .

۳- از ساعت ۱۲:۴۰ الی ۱۳:۰۵  تنها با موضوع یک مبحث پیرامون خطرات کوهستان توسط استاد شریفی ارائه و خاتمه کلاس تئوری نیم روز اول اعلام گردید .

پس از انجام فریضه نماز و صرف ناهار بخش دوم نیم روز اموزشی بر اساس سطح و برخورداری از تجربه کوهنوردی به جهت ارائه اموزش عملی اعضا شرکت کننده به ۲ گروه تقسیم گردیدند:

۱- اموزش عملی چگونگی ساختار برانکارد با استفاده از طناب ۵۰متری جهت حمل مصدوم توسط استاد مرتصی فتحی .

۲- ‌اموزش نحوه ایجاد و موارد مورد استفاده گره های پرکاربرد در عملیات کوهنوردی تسط استاد نادر کرمی.

  

باپایان یافتن مباحث ارائه شده مقرر در ساعت ۱۵:۳۰ خاتمه کلاس اعلام و گروه اموزش دیده با کوله باری از فراگیری مطالب علمی در مورد کاربرد حتمی و لازم با صفی منظم به طرف پارکینگ بوستان ابشار و در ساعت ۱۶:۱۰ برنامه خاتمه و افراد راهی منزل گردیدند.